NS3

 

 

 

 

 

 

Kalmar konstmuseum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Centrum i periferin och periferin i centrum

Internationellt seminarium på Kalmar konstmuseum

 

Fredag den 9:e december

Gratis deltagande (OBS antal platser begränsat) 

Anmälan info@kalmarkonstmuseum.se

 

OBS! Seminariet kan vara besvärande för individer med allergier mot häst eller halm

 

 

 

”Landsbygden är nu förvandlingens frontlinje. En värld som tidigare dikterats av årstiderna och jordbrukets planering utgör nu en giftig sammanblandning av genetiska experiment, vetenskap, industriell nostalgi, säsongsinvandring, territoriell köphets, omfattande subventioner, tillfälliga bosättningar, skattelättnader, investeringar, politisk turbulens, med andra ord mer volatilt än den mest accelererade stad. ”– Rem Koolhaas, Koolhaas in the country, Icon Eye, september 2014.

 

I takt med att jordbrukare blir mångsysslande ingenjörer, administratörer och importörer av billig arbetskraft, har den kosmopolitiska medelklassen utvecklat en smak för livet på landet – ofta lockade av låga kostnader, öppna ytor och atmosfär av äkthet. Dessa två samtidiga och motsägelsefulla förvandlingar, genererar vad Koolhaas har kallat mellanlandskap: ” en ompysslad plats där utsidan i princip inte bär någon relation till vad som faktiskt händer på marken och i byggnaden."

 

Samtidigt fortsätter en annan typ av mellanlandskap att sprida sig över världen. Att bredda vår förståelse av slum, begripa informella strukturer och diskutera den globala urbana situationen innebär också att titta på båda ändar. Slutseminariet för pilotåret Nya Småland skrapar på ytan av dessa frågor när vi närmar oss förhållandet mellan städer och landsbygd, i kombination med årets diskussioner och teman hittills.

 

 

Hur kan en region som avfolkas, växa och föröka sig samtidigt?


Hur kom centrum att hamna på en åker?

 

Kan landsbygdens folkliga arkitektur vara nyckeln till att förstå slummen, den rådande urbana arkitekturen av vårt århundrade?

 

Vad är förhållandet mellan den snabba tillväxten av informella städer i Hong Kong, Sao Paolo, Kapstaden, Bombay och vad som händer i Småland?

 

Hur kan en trebent häst hjälpa oss att förstå något av detta?

 

 

 

Preliminärt program den 9 december

 

12:30 Registering Kalmar Konstmuseum

 

12:45 Jonatan Habib Engqvist & Mike Bode Introduktion och sammanfattning av Nya Småland

 

13:00 Maria Lantz om landskapet som konstruktion

 

13.35 Po Tidholm

 

14:35 Kultivator

 

15:05 Karin Victorin om och med Marielunds Exclusive Touch och Narielunds Classic Silver.

 

Ca.15.15 Fika och korvgrillning

 

15:50 Joanna Sandell om den sista Ölandshästen

 

16:05 Aurora Tang, Center for Landuse Interpretation om nationens centrum

 

17:00 Jan Rydén om allborgarrätten

 

17:10 Johanna Karlin & Staffan Lindqvist om ett pågående arbete kring en gård.

 

17:40 Sammanfattning av respondent

 

18:00 Mingel och boksläpp – allborgarrätten av Jan Rydén

 

I Karin Victorins performance med titlen “The horse as a chic accessoire” (på fredag och lördag) blir det ett elegant mingel i utställningen tillsammans med Malin Hellstedts två minihästar Silver och Plupp: Vad händer när en domesticerad häst lämnar betet och kliver in på ett modern konstmuseum? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Image used by permission from Center for land use interpretation

 

 

Joanna Sandell är curator och chef för Kalmar konstmuseum. I tjänsten ingår även ansvar för Designarkivet i Nybro och för länets konstkonsulent. Mellan 2006-2016 var hon chef för Botkyrka konsthall. Hon har där utvecklat verksamheten till att omfatta såväl utställningar, pedagogisk verksamhet, projektering av offentlig konst och Xet-museet som det unika artists book-arkivet Labyrint och det internationella residensprogrammet Residence Botkyrka. Joanna Sandell har en bred internationell erfarenhet som curator, skribent, föreläsare och journalist.

 

 

 

 

 

Po Tidholm är född och uppvuxen på ett småjordbruk utanför Arbrå i Hälsingland. Han bodde under hela 1990-talet i Stockholm, men är sedan 2000 återflyttad till Hälsingland. Han inledde sin journalistbana på Sveriges Radio P3 där han var programledare och reporter, bland annat för programmen På Tiden, Flipper och Nattradion. Sedan 1993 är han musikkritiker i Dagens Nyheter och frilansjournalist. Han medverkar återkommande i bland annat Aftonbladet, Sonic, Fokus, biltidningen Klassiker med flera. Han är även krönikör i Godmorgon, världen! i Sveriges Radio P1. Tidholm har arbetat med TV-mediet i kulturprogrammet Nike i SVT och som allmänreporter på Rapport. Han var chefredaktör på Norrländska litteratursällskapets tidning Provins 2000–2002. Tidholm har i sitt arbete ofta återkommit till Norrland. 2012 kom boken Norrland, där han samlade ett urval av sina essäer och reportage. Boken blev mycket uppmärksammad och har blivit ett standardverk för den som vill förstå Norrland. Tidholm turnerade under 2013 som föreläsare i de flesta norrländska kommuner. Sedan 2014 driver han ”Norrlandspodden” tillsammans med journalisten Sofia Mirjamsdotter. Han var värd för Sommar i P1, Sveriges Radio 1998 och återkom som programvärd 2014. I dokumentärserien Resten av Sverige som visats på SVT under hösten berättar han om en landsbygd i förändring och träffar människorna som envisas med att bo där.

 

 

 

 

 

Maria Lantz är konstnär, skribent, curator och rektor för Konstfack i Stockholm sedan 2012. Tidigare har Lantz varit anställd som lektor vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon arbetade på avdelningen Mejan Arc där arkitekter, formgivare och konstnärer vidareutbildar sig och där hon ansvarade för projektutbildningen Konst+Arkitektur. Åren 2008-2012 var hon även prorektor på Kungliga Konsthögskolan och ingick i dess ledningsgrupp. Hon har varit ordförande i högskolans KU-nämnd sedan 2009. Som konstnär, skribent och curator vill hon väcka frågor om tillhörighet, identitet, begär och minne, i fotografiets förbryllade tidsålder.

 

 

 

 

 

Johanna Karlin har jobbat med utställningar, offentliga uppdrag, samarbeten, forskning, konsultuppdrag och föreläst samt hållit workshops på konstskolor och universitet. Numera är hon bosatt på Öland där hon arbetar deltid som kursföreståndare på Ölands Konstskola. Hon jobbar även som projektledare för konsten på Landstinget i Kalmar län och är styrelseledamot på Kalmar konstmuseum. 2014 curerade hon Konstfacks vårutställning, med 180 examensarbeten. På senare år har hon deltagit i lokala och internationella konferenser och skapat kontakter och aktiva samarbeten med konstnärer. Hennes konstnärliga verksamhet består i huvudsak av undersökningar och arbete kring olika projekt relaterade till arkitektur. Det kan röra sig om konkreta arkitektoniska installationer på plats till skalförskjutningar i modeller. Johanna Karlin har varit verksam med sitt konstnärskap sedan hon avslutade sina studier på Kungliga Konsthögskolan 1995.

 

 

 

 

 

Staffan Lindqvist är filmare och filmfotograf, har arbetat med film, och allra mest med dokumentär i många år.Han har gjort ett tiotal längre dokumentärer för SVT och mängder av kort- och informationsfilmer. Filmar också åt andra regissörer, t ex Rainer Hartleb som gjort den legendariska dokumentärserien om "Barnen från Jordbro", och även den guldbaggebelönade "En pizza i Jordbro". Har också filmat åt bland annat Stefan Jarl "Ett anständigt liv", Maud Nycander "Nunnan", med flera. Sammanlagt medverkat i tre Guldbaggebelönade filmer.

 

 

 

Kultivator är ett experimentellt samarbete mellan ekologisk odling och visuell konstpraktik, situerat i byn Dyestad på Öland. Genom att installera vissa funktioner i övergivna jordbruksfastigheter, nära ett aktivt agrikultursamhälle, skapar Kultivator en mötes- och arbetsplats som rör sig mellan produktion och konstnärlig praktik, mellan konkreta och abstrakta processer för överlevnad. Kultivator initierar och genomför möten mellan idealism och realism i hopp om fruktbar interaktion. Genom projekt, utställningar och workshops undersöker de alternativa berättelser inom konst och jordbruk, med medlemmar och/eller inbjudna gäster och allmänheten. På Öland driver Kultivator ett residens, en utställningsplats och en mjölkgård med 30 kor samt kycklingar, ankor, får och hästar. Sedan de började 2005 har ca. 80 konstnärer, forskare och bönder besökt och arbetat på området. Kultivator grundades av konstnärerna Mathieu Vrijman, Malin Lindmark Vrijman och Marlene Lindmark tillsammans med bönderna Henric Stigeborn och Maria Lindmark. Det är nu en öppen grupp där medlemmar varierar från projekt till projekt.

 

 

 

 

 

Aurora Tang är forskare och curator baserad i Los Angeles. Hon är programansvarig på The Center for Land Use Interpretation. Mellan 2011-2015 var hon direktör för High Dessert Test Sites. The Center for Land Use Interpretation [ung. centum för tolkandet av landnyttjande] är en forsknings- och utbildningsinstitution riktad mot förståelsen av arten och omfattningen av människans påverkan på jordens yta, och att finna ny mening i de medvetna och omedvetna former som vi individuellt och kollektivt skapar. CLUI är övertygade om att det mänskliga landskapet är en kulturell inskription, som kan läsas för att bättre förstå vilka vi är och vad vi gör. Organisationen grundades 1994, och har sedan dess producerat ett dussin utställningar om landanvändning och landområden för offentliga institutioner över hela USA och även utanför. CLUI publicerar böcker, genomför offentliga visningar och erbjuder information och forskningsresurser genom sitt bibliotek, arkiv och hemsida.

 

 

 

 

 

Jan Rydén är en målare, curator och skribent vars arbete ofta innehåller en lekfull dubbelkodning. Hans målningar är både arbeten på duk och platsspecifika installationer. Han bor och arbetar i Stockholm, har studerat vid Kungliga.Konsthögskolan (2002-2008) och arkitekturprogrammet vid samma lärosäte. Hans bok allborgarrätten kommer att släppas i samband med seminariet. Rydéns nyord allborgarrätten hämtar inspiration från allemansrätten, en rättighet djupt rotad i den svenska nationella identiteten. Då de flesta svenskar idag bor i städer, har Jan Rydén försatt sig i en undersökning av den urbana motsvarigheten. Även om hans undersökning utgår från ett specifikt nordiskt sammanhang, relaterar den även till en internationell debatt om rätten till staden. Arbetet som lett fram till allborgarrätten har inburit ett antal offentliga föreläsningar, samt målningar, teckningar och installationer. Det har visats på Göteborgs konsthall (2016) Södertälje konsthall (2015), Husby konsthall (2015) och Verkstad Rum för konst, Norrköping (2015).

 

 

 

 

 

Karin Victorin är en performanceartist med bas i Stockholm. Med sin akademiska bakgrund i antropologi och genusstudier har hon utvecklat ett intresse för att utforska sociala sammanhang och människor som skapar sina egna världar i världen. Hon har filmat??? Gjort??? dokumentärer och performance-film. Exempelvis besökte hon en sekt i ”Jesus i Siberien” (Kobra SVT, 2005) och en 80-årig ballerina som fortfarande ger föreställningar på “Amargosa Opera House” som hon skapade i en gammal spökstad Death Valley (Kobra SVT, 2012). 2002 reste Karin med den Transsibiriska järnvägen samtidigt som hon genom crossdressing framträdde antingen som heavy metal dragking eller som dragqueen. Detta könsöverskridande experiment presenterades senare genom dokumentärfilmen ”Dragdealers” som visades i SVT 2004. Dragdealers har även presenterats som performance på bland annat Fylkingen och Kulturhuset i Stockholm samt i Pozan, Polen. Mellan 2006-2011 startade hon en burlesque scen i Stockholm som kreativ direktör av “Hootchy Kootchy Club”, en slags queer varietéteater på Södra Teatern. Dagens Nyheter krönte henne sedermera till “Stadshjälte” för hennes förmåga att guida oss från verkligheten till mer spännande platser. Karins senare project Drag as Art, undersöker, producerar och presenterar scenkonst genom drag som konstnärligt uttryck. I february 2017 blir hon konstnärlig ledare för en ny scenproduktion på Orionteatern, med hästen som huvudperson för en queer cirkusvarieté som inbegriper 6 levande hästar, en hästtränare och hästartisten Malin Hellstedt. Karin är även en hängiven ryttare och äger även två hästar.

 

 

 

 

 

Marielunds Exclusive Touch och Narielunds Classic Silver. Båda är hingstar födda 2014 i Danmark. Exclusive Touch alias Plupp har färgen "dark buckskin" och Silver är en "silver dapple". Plupp är en riktig liten dressyrhäst! Lättlärd och ambitiös med ett vänligt och balanserat humör. Silver är en riktig tonårsgangster och ställer alltid till med hyss. De är av rasen American Miniature Horse. Plupp är ca 74 cm hög och Silver är ca 80 cm. De väger gissningsvis någonstans mellan 70 och 80 kg.

Joanna Sandell är curator och chef för Kalmar konstmuseum. I tjänsten ingår även ansvar för Designarkivet i Nybro och för länets konstkonsulent. Mellan 2006-2016 var hon chef för Botkyrka konsthall. Hon har där utvecklat verksamheten till att omfatta såväl utställningar, pedagogisk verksamhet, projektering av offentlig konst och Xet-museet som det unika artists book-arkivet Labyrint och det internationella residensprogrammet Residence Botkyrka. Joanna Sandell har en bred internationell erfarenhet som curator, skribent, föreläsare och journalist.

 

 

 

 

 

Po Tidholm är född och uppvuxen på ett småjordbruk utanför Arbrå i Hälsingland. Han bodde under hela 1990-talet i Stockholm, men är sedan 2000 återflyttad till Hälsingland. Han inledde sin journalistbana på Sveriges Radio P3 där han var programledare och reporter, bland annat för programmen På Tiden, Flipper och Nattradion. Sedan 1993 är han musikkritiker i Dagens Nyheter och frilansjournalist. Han medverkar återkommande i bland annat Aftonbladet, Sonic, Fokus, biltidningen Klassiker med flera. Han är även krönikör i Godmorgon, världen! i Sveriges Radio P1. Tidholm har arbetat med TV-mediet i kulturprogrammet Nike i SVT och som allmänreporter på Rapport. Han var chefredaktör på Norrländska litteratursällskapets tidning Provins 2000–2002. Tidholm har i sitt arbete ofta återkommit till Norrland. 2012 kom boken Norrland, där han samlade ett urval av sina essäer och reportage. Boken blev mycket uppmärksammad och har blivit ett standardverk för den som vill förstå Norrland. Tidholm turnerade under 2013 som föreläsare i de flesta norrländska kommuner. Sedan 2014 driver han ”Norrlandspodden” tillsammans med journalisten Sofia Mirjamsdotter. Han var värd för Sommar i P1, Sveriges Radio 1998 och återkom som programvärd 2014. I dokumentärserien Resten av Sverige som visats på SVT under hösten berättar han om en landsbygd i förändring och träffar människorna som envisas med att bo där.

 

 

 

 

 

Maria Lantz är konstnär, skribent, curator och rektor för Konstfack i Stockholm sedan 2012. Tidigare har Lantz varit anställd som lektor vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon arbetade på avdelningen Mejan Arc där arkitekter, formgivare och konstnärer vidareutbildar sig och där hon ansvarade för projektutbildningen Konst+Arkitektur. Åren 2008-2012 var hon även prorektor på Kungliga Konsthögskolan och ingick i dess ledningsgrupp. Hon har varit ordförande i högskolans KU-nämnd sedan 2009. Som konstnär, skribent och curator vill hon väcka frågor om tillhörighet, identitet, begär och minne, i fotografiets förbryllade tidsålder.

 

 

 

 

 

Johanna Karlin har jobbat med utställningar, offentliga uppdrag, samarbeten, forskning, konsultuppdrag och föreläst samt hållit workshops på konstskolor och universitet. Numera är hon bosatt på Öland där hon arbetar deltid som kursföreståndare på Ölands Konstskola. Hon jobbar även som projektledare för konsten på Landstinget i Kalmar län och är styrelseledamot på Kalmar konstmuseum. 2014 curerade hon Konstfacks vårutställning, med 180 examensarbeten. På senare år har hon deltagit i lokala och internationella konferenser och skapat kontakter och aktiva samarbeten med konstnärer. Hennes konstnärliga verksamhet består i huvudsak av undersökningar och arbete kring olika projekt relaterade till arkitektur. Det kan röra sig om konkreta arkitektoniska installationer på plats till skalförskjutningar i modeller. Johanna Karlin har varit verksam med sitt konstnärskap sedan hon avslutade sina studier på Kungliga Konsthögskolan 1995.

 

 

 

 

 

Staffan Lindqvist är filmare och filmfotograf, har arbetat med film, och allra mest med dokumentär i många år.Han har gjort ett tiotal längre dokumentärer för SVT och mängder av kort- och informationsfilmer. Filmar också åt andra regissörer, t ex Rainer Hartleb som gjort den legendariska dokumentärserien om "Barnen från Jordbro", och även den guldbaggebelönade "En pizza i Jordbro". Har också filmat åt bland annat Stefan Jarl "Ett anständigt liv", Maud Nycander "Nunnan", med flera. Sammanlagt medverkat i tre Guldbaggebelönade filmer.

 

 

 

Kultivator är ett experimentellt samarbete mellan ekologisk odling och visuell konstpraktik, situerat i byn Dyestad på Öland. Genom att installera vissa funktioner i övergivna jordbruksfastigheter, nära ett aktivt agrikultursamhälle, skapar Kultivator en mötes- och arbetsplats som rör sig mellan produktion och konstnärlig praktik, mellan konkreta och abstrakta processer för överlevnad. Kultivator initierar och genomför möten mellan idealism och realism i hopp om fruktbar interaktion. Genom projekt, utställningar och workshops undersöker de alternativa berättelser inom konst och jordbruk, med medlemmar och/eller inbjudna gäster och allmänheten. På Öland driver Kultivator ett residens, en utställningsplats och en mjölkgård med 30 kor samt kycklingar, ankor, får och hästar. Sedan de började 2005 har ca. 80 konstnärer, forskare och bönder besökt och arbetat på området. Kultivator grundades av konstnärerna Mathieu Vrijman, Malin Lindmark Vrijman och Marlene Lindmark tillsammans med bönderna Henric Stigeborn och Maria Lindmark. Det är nu en öppen grupp där medlemmar varierar från projekt till projekt.

 

 

 

 

 

Aurora Tang är forskare och curator baserad i Los Angeles. Hon är programansvarig på The Center for Land Use Interpretation. Mellan 2011-2015 var hon direktör för High Dessert Test Sites. The Center for Land Use Interpretation [ung. centum för tolkandet av landnyttjande] är en forsknings- och utbildningsinstitution riktad mot förståelsen av arten och omfattningen av människans påverkan på jordens yta, och att finna ny mening i de medvetna och omedvetna former som vi individuellt och kollektivt skapar. CLUI är övertygade om att det mänskliga landskapet är en kulturell inskription, som kan läsas för att bättre förstå vilka vi är och vad vi gör. Organisationen grundades 1994, och har sedan dess producerat ett dussin utställningar om landanvändning och landområden för offentliga institutioner över hela USA och även utanför. CLUI publicerar böcker, genomför offentliga visningar och erbjuder information och forskningsresurser genom sitt bibliotek, arkiv och hemsida.

 

 

 

 

 

Jan Rydén är en målare, curator och skribent vars arbete ofta innehåller en lekfull dubbelkodning. Hans målningar är både arbeten på duk och platsspecifika installationer. Han bor och arbetar i Stockholm, har studerat vid Kungliga.Konsthögskolan (2002-2008) och arkitekturprogrammet vid samma lärosäte. Hans bok allborgarrätten kommer att släppas i samband med seminariet. Rydéns nyord allborgarrätten hämtar inspiration från allemansrätten, en rättighet djupt rotad i den svenska nationella identiteten. Då de flesta svenskar idag bor i städer, har Jan Rydén försatt sig i en undersökning av den urbana motsvarigheten. Även om hans undersökning utgår från ett specifikt nordiskt sammanhang, relaterar den även till en internationell debatt om rätten till staden. Arbetet som lett fram till allborgarrätten har inburit ett antal offentliga föreläsningar, samt målningar, teckningar och installationer. Det har visats på Göteborgs konsthall (2016) Södertälje konsthall (2015), Husby konsthall (2015) och Verkstad Rum för konst, Norrköping (2015).

 

 

 

 

 

Karin Victorin är en performanceartist med bas i Stockholm. Med sin akademiska bakgrund i antropologi och genusstudier har hon utvecklat ett intresse för att utforska sociala sammanhang och människor som skapar sina egna världar i världen. Hon har filmat??? Gjort??? dokumentärer och performance-film. Exempelvis besökte hon en sekt i ”Jesus i Siberien” (Kobra SVT, 2005) och en 80-årig ballerina som fortfarande ger föreställningar på “Amargosa Opera House” som hon skapade i en gammal spökstad Death Valley (Kobra SVT, 2012). 2002 reste Karin med den Transsibiriska järnvägen samtidigt som hon genom crossdressing framträdde antingen som heavy metal dragking eller som dragqueen. Detta könsöverskridande experiment presenterades senare genom dokumentärfilmen ”Dragdealers” som visades i SVT 2004. Dragdealers har även presenterats som performance på bland annat Fylkingen och Kulturhuset i Stockholm samt i Pozan, Polen. Mellan 2006-2011 startade hon en burlesque scen i Stockholm som kreativ direktör av “Hootchy Kootchy Club”, en slags queer varietéteater på Södra Teatern. Dagens Nyheter krönte henne sedermera till “Stadshjälte” för hennes förmåga att guida oss från verkligheten till mer spännande platser. Karins senare project Drag as Art, undersöker, producerar och presenterar scenkonst genom drag som konstnärligt uttryck. I february 2017 blir hon konstnärlig ledare för en ny scenproduktion på Orionteatern, med hästen som huvudperson för en queer cirkusvarieté som inbegriper 6 levande hästar, en hästtränare och hästartisten Malin Hellstedt. Karin är även en hängiven ryttare och äger även två hästar.

 

 

 

 

 

Marielunds Exclusive Touch och Narielunds Classic Silver. Båda är hingstar födda 2014 i Danmark. Exclusive Touch alias Plupp har färgen "dark buckskin" och Silver är en "silver dapple". Plupp är en riktig liten dressyrhäst! Lättlärd och ambitiös med ett vänligt och balanserat humör. Silver är en riktig tonårsgangster och ställer alltid till med hyss. De är av rasen American Miniature Horse. Plupp är ca 74 cm hög och Silver är ca 80 cm. De väger gissningsvis någonstans mellan 70 och 80 kg.